NL
 

Veel studentenpanden hebben een bewonerscommissie. Als verhuurder overleggen we regelmatig met deze bewonerscommissies. Zo kunnen bewoners invloed uitoefenen op de dienstverlening van Lefier . En voor ons is dit een prettige manier om te weten wat er speelt bij huurders. In deze flyer lees je meer over de rechten en plichten van een bewonerscommissie.

Wat doet een bewonerscommissie?

Overleg

Huurders hebben recht op overleg met hun verhuurder. Dat is geregeld in de Wet op het Overleg Huurders Verhuurder, ook wel de Overlegwet genoemd. Lefier praat met de bewonerscommissies in studentenpanden over leefbaarheid, projecten, onderhoud, duurzaamheid en servicekosten, maar ook over de voorzieningen in het complex.

Zelfbeheer

Sommige bewonerscommissies regelen zelf taken rondom onderhoud en leefbaarheid in hun complex, zoals toezicht houden op de algemene ruimtes, uitvoeren van kleine reparaties en groenonderhoud. Dat draagt bij aan het woonplezier in een pand, daarom ondersteunen we als Lefier dit soort initiatieven voor zelfbeheer graag.

Financiële vergoeding

Recht op vergoeding

Bewonerscommissies hebben recht op financiële ondersteuning van hun verhuurder. Voorwaarde daarvoor is dat de commissie de bewoners in het complex vertegenwoordigt en contact onderhoudt met de overige bewoners.

Welke kosten vergoedt Lefier?

Lefier vergoedt de kosten die de bewonerscommissie maakt om haar taak te kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld de huur van een vergaderruimte, koffie en thee, kantoorbenodigdheden en telefoonkosten. Hieronder vallen ook kosten die de bewonerscommissie maakt om de achterban te informeren. De kosten moeten in verhouding staan tot het doel. We vinden het bijvoorbeeld niet reëel dat een vergaderruimte permanent wordt gehuurd, terwijl deze slechts één keer per maand wordt gebruikt.

Lefier kan ook een vergoeding in natura geven door bijvoorbeeld vergaderruimte beschikbaar te stellen of een cursus te organiseren.

Hoe wordt de vergoeding uitbetaald?

Een bewonerscommissie krijgt aan het begin van ieder kalenderjaar een voorschot van €250. Aan het einde van het jaar legt de bewonerscommissie verantwoording af aan Lefier over de gemaakte kosten. Na goedkeuring van deze kosten vult Lefier het bedrag voor het volgende jaar aan tot €250. Wanneer de verwachte kosten anders zijn, dan kunnen we van dit bedrag afwijken. De bewonerscommissie komt dan met een onderbouwd voorstel en bespreekt dit met de medewerker bewonerszaken van Lefier.

Vergoeding voor zelfbeheer

Voert een bewonerscommissie zelf beheertaken uit en dragen deze aantoonbaar bij aan de leefbaarheid in een complex? Dan kunnen we een vergoeding afspreken. Bijvoorbeeld in de vorm van een vrijwilligersvergoeding. De vergoeding hangt af van de taken, dat kan per complex verschillen. De taken en de vergoeding leggen we vast in een contract.

Financiële reserves

Heeft een bewonerscommissie nog geld over van de eerder verstrekte vergoedingen? Dan moet dit geld eerst worden gebruikt, voordat Lefier een nieuwe vergoeding uitkeert. De financiële reserves moeten ten goede komen aan algemene voorzieningen in het pand. Als het niet lukt om de reserve op te maken bespreken we of terugbetaling aan de bewoners mogelijk is.

Verschil bewonersvereniging / bewonerscommissie

Een bewonerscommissie houdt contact met de achterban, maar heeft geen leden. Een  bewonersvereniging heeft een bestuur en leden, ook is een inschrijving bij de Kamer van koophandel nodig. Voor de Overlegwet en het overleg met Lefier maakt het niet uit welke rechtsvorm je kiest, commissie of vereniging. 

Vragen?

Heb je vragen? Neem dan contact op met een van de medewerkers bewonerszaken van het Gebiedsteam Studenten bij Lefier. Zij zijn bereikbaar via het algemene telefoonnummer 088 20 33 000 of per e-mail via bewonerszaken-STU@lefier.nl.